Livskraft

Detta är föreningarna som deltar i Livskraft Söderhamn:

Kust-och Skärgårdsföreningen, Naturskyddsföreningen

Norrala Hembygdsförening

Föreningen Helsingeslöjd

Söderhamns Pensionärers Motionsklubb

Parkinsonföreningen Sydöstra Hälsingland

Neuroföreningen Sydöstra Hälsingland

Söderhamns UIF

Söderhamns OK

Studiefrämjandet och RFSisu är organisationer som stödjer föreningarna med utbildning och service.

Vi har fått ekonomiskt stöd från Svenskt Friluftsliv och RF. Vi har också beviljats stöd från Söderhamns kommun och Arvsfonden.

Klicka bilden för en presentation av projektet

Livskraft Söderhamn

Efter ett helt år utan aktiviteter och socialt umgänge, tror vi att Söderhamns befolkning längtar efter att träffa andra. Vi är 8 föreningar som gått samman om att erbjuda olika fysiska och sociala aktiviteter under rubriken Livskraft Söderhamn. På bilden under texten ser ni ett axblock om vad som kommer att erbjudas.

När startar projektet?

Naturligtvis rättar vi oss efter FHM rekommendationer, vilket gör att vi inte ännu kan presentera något datum. Vi hoppas på början av juni om nu vaccineringen fortgår som planerna presenterats.

Vandringarna

Vi hoppas kunna börja med dessa. En gång i veckan erbjuder vi ledarledda vandringar på olika platser i kommunen under mottot, Lär känna din kommun. som ni kanske vet är 2021 proklamerat som Friluftsåret, och det passar ju bra.

Varje vandring blir ungefär 6,5 km. Vi samlas vid Fiskarmusét Gäddan fördelar oss på 5 bilar och åker ut till en startpunkt. Vandringen tar c:a 3 tim inkluderande fikarast och diverse stop för att lyssna på historier om bygden, personer och natur. Vi behöver 4 bilar som kan ta emot 2-3 passagerare. De som åker med betalar en "tjuga" pr person.

Vilka kan vara med?

Alla kan vara med. Inga avgifter tas ut, Inga medlemsskap krävs under projekttiden som är 2021. Efter projekttiden gäller resp.förenings regler, om man vill fortsätta.
Det är viktigt att Boka!

Vi har fått stöd från flera finansiärer (se rutan ovan). De kräver redovisning på antalet deltagare, män som kvinnor. Ett forskningsprojekt pågår paralellt om äldres motionsvanor, varför det är viktigt att alla aktiviteter bokas.

Projektet har nu en egen hemsida där all information finns. En folder skickas ut i slutet på maj till alla medlemmar i de deltagande föreningarna.

Bokning sker på projektetes hemsida.

www.livskraft.one

Lennart A

Har ni frågor, ring eller maila eller använd Facebooksidan, Livskraft Söderhamn.

lennander39@gmail.com tfn 070-8168411